fredag, april 16, 2010

"Det finns ju inga jobb!!?"

Just nu, i dessa tider, vilket kanske inte är så konstigt så är det väldigt många unga som är utan jobb, dvs arbetslösa. Det här är för mig ett stort bekymmer, för 1: hur klarar man sig utan ett jobb? (om man inte pluggar) och 2: Finns det verkligen inga jobb? Det ser helt absurt ut när man skriver det, "det finns inga jobb" Ne, kanske inte.. eller så kanske man inte är beredd att ta vilket skitjobb som helst, för vem vill jobba under en människa som inser att pengar är allt och som dessutom försöker få dig att servera dendär kycklingen som gick ut förra veckan och att "om du inte är hungrig så kan du kanske hoppa över din lunch?" plus att det är självklart att du ska "hoppa in för en kollega ikväll och jobba dubbelpass?" är inte okej! och heller inte ett jobb där man måste lossas vara vuxen och lära dryga nio-åringar att man måste gå ut på rasten.. Eller snälla, vem vill jobba som mat-tant?
Jag kan säga med handen på hjärtat att jag gjort allt dessa, och det har heller inte, verkligen inte, varit kul. Jag har haft jobb som jag gråtit över innan jag gått dit, jobb där jag aldrig känt mig mer kass och jag har haft jobb där jag blivit krängt tio gånger om och fått ta skit och skäll.
Men det finns nästan inget som jag är stoltare över än att ha klarat av alla dessa skitjobb. Svin till chefer som jag tackar idag för att dom gett mig skinn på näsan och gjort att jag vågar säga ifrån och ställa krav. Jag har lärt mig något av alla jobb.
Det jag menar är att ibland kanske man måste ta detdär skitjobbet för att få lite erfarenhet och sen kunna söka vidare till ett annat, kanske, bättre jobb.
Sen så är det ju så också, det vet jag med, att man måste även ha lite flyt, ibland måste man bara ha turen med sig för att få de där toppenjobbet men man får absolut ingeting av att göra just det, ingeting.
Jag skulle aldrig haft det jobbet jag har idag om jag inte hade jobbat tidigare, det sitter inte i vilken erfarenhet man har praktiskt utan erfarenheter man har i huvudet, för allt går att lära sig bara man har ett bevis på att man lärt sig och man vill lära sig, ett bevis på att du tidigare kämpat och klarat av ett mål, är ni med?
Kalla mig lillagammal, dryg eller snobbig men jag kan lova er att ett skitjobb kan bara leda åt ett ändå håll, framåt.
Det jag egentligen vill säga är att jag är så sjukt trött på att höra "det finns inga jobb" För det gör det! kanske är det heller inte konstigt att vissa resturanger står utan personal, men utnyttja dom då, börja och sug åt dig erfarenhet!



PoK

3 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Håller med dig till 100% Men det är ju tur att du har en syrra med som kan hjälpa till med jobb:) Puss!

    SvaraRadera
  2. ja fast vadå, det är genom kontakter och referenser som du får jobbet! Det är ju ändå så att du måste passa för jobbet för att få chansen, gäller alla! och vilket "chef" vill anställa nån som tycker jobbet är ett skitjobb...

    SvaraRadera
  3. Ja det finns alltid jobb om man vill och försöker :)

    SvaraRadera

Kommentera gärna :)